Andelen av nordmenn som blir utsatt for svindel øker i stor grad, og svindelmetodene er en stadig trussel i dagens samfunn. En nylig Ipsos-undersøkelse viser at over en million nordmenn har blitt utsatt for svindel. Heldigvis finnes det flere grep du kan ta for å beskytte deg mot svindel. Les tipsene våre for å unngå å bli utsatt for svindel!

Hva betyr det å bli utsatt for svindel  

Å bli utsatt for svindel handler i korte trekk om å bli utsatt for et bedrageri, der noen typisk er ute etter å ta pengene dine eller annen sensitiv informasjon. Juridisk kalles svindel en formuesforbrytelse, på lik linje med ran og tyveri. Er du uforsiktig på nettet, kan du risikere å bli utsatt for svindel. I teorien kan hvem som helst bli utsatt for svindel.

Svindelforsøk kan komme via e-post, telefon, tekstmeldinger og sosiale medier. Typisk for svindlerne er at de prøver å appellere til følelsene våre, og lure oss til å ta en handling som ikke vil gagne oss selv positivt.

Eksempler på vanlige svindel typer vi har i dag er:

  • Phishing
  • Identitetstyveri
  • Kjøpssvindel
  • Billettsvindel
  • Falske investeringsmuligheter
  • Kortsvindel.

Svindlere utvikler stadig nye metoder å lure folk på, og faresignalene blir vanskeligere å oppdage. 

Unge er mest utsatt for svindel

Andelen svindlet er faktisk størst blant unge mellom 20 og 29 år.

Kortio
Årsaken til dette kan være at unge tar bevisst mer risiko på nett enn de eldre - ifølge daglig leder i Norsk senter for informasjonssikring, Eivind Reiner-Holm

Selv om brorparten av nordmenn har en god forståelse for hvordan man skal navigere seg på nettet, er det enkelte som er naive og blir svindlet. Problemet med svindel er at metodene blir mer og mer avanserte, til tross for at medier har hatt et stort fokus på svindel over en lengre periode.

Hva gjør man når man har blitt svindlet?

Dersom man er så uheldig å bli svindlet er det viktig å vite stegene for å minimere skaden som blir gjort. Dette er kritisk for å sørge for at du kan komme ut av svindelen med minst mulig skade, og få dekket eventuelt tap.

Her er hva du burde gjøre når du har blitt utsatt for svindel:

  1. Bryte all kontakt med svindleren. Ikke svar på e-poster, telefonanrop og lignende.
  2. Forsøk i størst mulig grad å holde deg rolig, selv om det kan være både stressende og skremmende. Ta et steg tilbake og få en oversikt over situasjonen. Hvilken informasjon har kommet på avveie? Står bankkontoer urørt? Det kan være lurt å endre passord, og slå på totrinns autentifikasjon. Overvåk kontoer også i ettertid for å fange opp eventuelle ytterligere forsøk på transaksjoner.
  3. Rapporter svindelen. Meld ifra om svindelen til politiet og banken, samt dersom det er andre organisasjoner som kan være berørte. Har svindelen skjedd i jobbsammenheng burde IT-avdeling/nærmeste leder varsles.
  4. Dokumenter svindelen og ta vare på alt av bevis. Det er viktig å bevare all relevant dokumentasjon knyttet til svindelen når man skal varsle i fra til politi og bank. Dette kan være alt fra nyttig informasjon som transaksjonshistorikk, e-poster, kommunikasjon og lignende.

Dette må du gjøre for å få penger tilbake ved svindel 

Det er nok mange som tenker at «dette skjer ikke med meg», helt til man blir utsatt for svindel. I de fleste tilfeller, vil man kunne få pengene tilbake dersom du har blitt svindlet på for eksempel bankkortet eller kredittkortet ditt. Faktisk er dette lovpålagt: dersom du er blitt utsatt for svindel er banken ansvarlig for å dekke tapet.

  1. Ta kontakt med banken/kortutstederen og opprett en sak på erstatning for svindel.
  2. Send inn alt av nødvendig bevis/dokumentasjon du har på svindelsaken.
  3. Om du ikke allerede har gjort det, kan det være nødvendig (spesielt ved større summer) å gå til politiet for å anmelde forholdet.

Pengene skal i teorien inn på kontoen din innen fire uker. Det finnes riktignok unntak der man ikke får pengene tilbake, da banken mener de ikke skal dekke tapet fordi kunden har oppført seg grovt uaktsomt. Da må Finansklagenemda kobles på og det blir opprettet en sak. 

Svindelerstatning med Mastercard

Kredittkort svindel er en av de vanligste formene for svindel. Dette fordi vi bruker kredittkortene mange ulike steder, og det skal ikke så mye til at for eksempel kortnummeret kommer på avveie.

Når du bruker Mastercard er du beskyttet mot svindel. Mastercard svindel erstatning gjelder for både kjøp via mobil, i butikk, på nett eller i minibanker. 

Dette gjelder i hovedsak ikke-autoriserte transaksjoner dersom følgende kriterier er oppfylt fra din side: 

  • Du har benyttet deg av rimelige tiltak for å handle med forsiktighet og beskytte kortet mot tap/tyveri.
  • Du rapporterer tap/tyveri til banken så raskt som mulig. 

Mastercard er en av de sikreste måtene å handle på. Mastercard identifiserer for eksempel smarttelefonen som din, slik at ikke andre kan gjennomføre kjøp med dine mobilopplysninger. 

Sikkerhetstiltak mot svindel

For å unngå å havne i en situasjon der du står i fare for å bli svindlet, er det visse forhåndsregler en må ta. 

  • Aldri del sensitive opplysninger som BankID, passord, kortnummer og lignende, uansett hvem som spør. Bruk totrinnsverifisering der det er mulig. 
  • Vær forsiktig med å åpne vedlegg og lenker via e-post, SMS, eller falske nettsider. 
  • Svindlere kan ofte utgi seg for å være fra banken, politiet eller andre kjente firmaer/etater. De kan forfalske både telefonnumre og e-poster. Dersom du blir kontaktet og er i tvil om det er en reell henvendelse, legg heller på og ta kontakt gjennom firmaets offisielle kontaktpunkt. 
  • Får du et tilbud eller blir kontaktet om noe som tilsynelatende virker for godt til å være sant (penger, investeringer), vær ekstra oppmerksom. 
  • Vær oppmerksom på språket til den som kontakter seg. Setninger med stavefeil, rar struktur og så videre er varseltegn. 
  • Ikke overfør penger til ukjente mennesker. 

Sikre deg mot svindel med kredittkort

Det smarteste du kan gjøre for å forsikre deg mot svindel er å betale med kredittkort. Da har man nemlig ekstra beskyttelse gjennom Finansavtaleloven. 

Finansavtaleloven gjelder riktignok også dersom du betaler med debetkort. Men når du betaler med kredittkort er det i teorien ikke dine penger som forsvinner, det er kredittkortselskapet sine penger. Det er med andre ord sikrere å betale med kredittkort, fremfor et vanlig bankkort, da kredittkort kommer med ekstra svindel sikkerhet da du ikke taper penger direkte fra bankkontoen din.

Det finnes også flere forsikringer som kan være til hjelp mot svindel. Telenor har lansert SAFE Svindelforsikring som hjelper dersom du skulle bli utsatt for nettsvindel eller ID-tyveri

Forskjellen på svindel og skimming

Skimming er et begrep som brukes som å omtale uautorisert/ulovlig kopiering av betalingskort. Skimming av kort gjøres typisk ved at svindlerne installerer utstyr i minibanker eller betalingsterminaler, som kan lese av kortets magnetstripe og et kamera som registrerer PIN-koden du taster inn. 

Vipps, så har de fått full tilgang til pengene på kontoen din og kan opprette nye, falske kontoer. De kan også lage en kopi av kortet på bakgrunn av denne informasjonen, og bruke det på akkurat samme måte som du bruker ditt bankkort.  

I Norge kan du være relativt trygg når du setter inn kortet i en minibank. Norske minibanker har antiskimmingutstyr. I utlandet derimot, er man mer utsatt for skimming.

En måte å beskytte seg mot skimming på, er å sjekke kontoutskriftene dine regelmessig og rapportere uvanlig aktivitet til banken din. Du burde også være oppmerksom på minibankene du besøker i utlandet, se etter mistenkelig utstyr som kamera og forsøk å skjule PIN-koden du taster inn.

Ofte stilte spørsmål om svindel

Dette er ofte stilte spørsmål vi mottar om svindelforsøk

Hvem kan bli utsatt for svindel?
Hvordan kan man bli utsatt for svindel?
Hva gjør man når man har blitt svindlet?
Kan man få tilbake penger ved svindel?
Kan man bli svindlet med kortnummer?
Hva er skimming kort?
Kim

Kim har en bred forståelse innen økonomi og finans. Hans ekspertise gjør ham til en god match for Kortio, hvor han produserer nyttig innhold av høy kvalitet til våre lesere. Kim ønsker å bryte de negative assosiasjonene til kredittkort og veilede hvordan valg av riktig kredittkort kan være et positivt tilskudd i økonomien.

Publisert: 2023-10-24 Sist oppdatert: 2024-10-14