Wallester Business Card er kort beregnet for bedrifter, og utstedes for det felleseuropeiske markedet av det estisk-registrerte selskapet Wallester. Kortet har fire nivåer, hvorav det første ikke har noen månedsavgift. Wallester er en lisensiert Visa-partner, regulert av det estiske finanstilsynet, noe som sikrer trygghet og compliance.
Har du en bedrift med ansatte, er det ikke uvanlig at ansatte har utlegg på vegne av selskapet. Det kan være alt fra innkjøp av kontorrekvisita til billetter til jobbreiser. Ofte er det mest praktisk for en arbeidsgiver at den ansatte foretar slike transaksjoner selv.
Det er imidlertid mye papirarbeid med refusjoner for reiseregninger. Ved å betale med et kort utstedt til bedriften, spares det mye administrasjon.
Slike kort tilbys av alle norske banker, og Wallester sikter seg altså inn på dette markedet for å gi dem kvalifisert konkurranse. En stor fordel med Wallester er at kortene fungerer globalt, noe som gjør løsningen attraktiv for internasjonale virksomheter.
Grunnpakken til Wallester koster ingenting. Du får altså tilgang til de viktigste funksjonene uten faste månedlige kostnader. Den eneste begrensningen er at du kan ha maks 300 virtuelle kort, men et ubegrenset antall fysiske kort. Levering av fysiske kort koster imidlertid 5 euro per kort.
Det er verdt å bemerke at Wallester-kortene er debetkort. Det betyr at bedriften selv må fylle opp kontoene som skal kunne disponeres av de ansatte.
Kortene kan imidlertid skreddersys til hver bruker. Det kan også opprettes kort for engangsbetalinger. Kvitteringer for kjøp kan skannes med smarttelefoner og lagres til regnskapet.
Wallester-plattformen er dessuten optimalisert for annonseplattformer som Facebook, Google og TikTok, slik at betalinger til digitale markedsføringskanaler går sømløst uten risiko for avviste transaksjoner.
De vesentlige forskjellene mellom gratisversjonen og betalingspakkene til Wallester er antallet virtuelle kort som er inkludert, gebyrer for overføring mellom kontoer, samt fravær av VIP-fordeler som Priority pass og diverse «frynsegoder» som er nærmere beskrevet under de enkelte pakkene fra Wallester.
Selskapet bak Wallester er lokalisert til Estland, hvor det også har fått utstedt sin banklisens. Det opererer imidlertid i hele EU/EØS-området og markedsfører sine tjenester i samtlige land i regionen. Det har da også hatt en eventyrlig vekst siden begynnelsen.
Norske bedrifter som vil benytte seg av deres tjenester må imidlertid forholde seg til utenlandske aktører, selgere og kundeservice. Nettsiden deres er ikke oversatt til norsk, og innskudd på kortene må foretas i euro.
Ut fra hvor mange kort du trenger og hvilke tjenester bedriften ønsker, er det fire Wallester-kort å velge mellom:
For større selskaper finnes mulighet for egne, tilpassede BIN-serier (custom BINs), samt gratis 3DS-whitelisting som gjør betalinger raskere og sikrere.
Utover abonnementsprisene må kundene betale 5 euro for levering av hvert fysiske kort. Kontantuttak, dersom det skulle være ønskelig, har et gebyr tilsvarende 2 % av beløpet.
Wallester lover at kundene får de beste vekslingskursene, men har også et valutapåslag på 2 %. Det er på linje med de fleste kort som utstedes i Norge, men ettersom kontoen holdes i euro kan det bli kostbart dersom man foretar kjøp i norske kroner.
Du går til Wallesters hjemmeside, og trykker på en av de grønne knappene på siden. I skjemaet som kommer opp fører du inn bedriftens navn og telefonnummer, etterfulgt av opplysninger om selskapet og dets eiere.
Dere vil da få tilsendt et avtaleformular som må undertegnes av en av firmaet autorisert person. Når dette er mottatt av Wallester, kan det opprettes en gratis Wallester konto med tilhørende kort. Det er selvfølgelig heller ikke noe i veien for å gå rett på en betalt pakke.
Wallester har uten tvil mange utmerkede løsninger som flere bedriftskort utstedt i Norge burde se til. Aller best er muligheten til å få et stort antall virtuelle og fysiske kort uten å betale for det. Spesielt gjelder dette mindre bedrifter med behov for å spare på kostnadene.
Med en kortkonto i euro er den imidlertid mest hensiktsmessig for bedrifter med mye handel med EU-land som tar betalt i denne valutaen. Skal man betale i norske kroner, blir det i lengden svært fordyrende med 2 % valutapåslag.
For bedrifter som annonserer mye digitalt, er Wallester spesielt interessant siden kortene er optimalisert for annonsebetalinger. Kombinert med global aksept, regulatorisk sikkerhet og mulighet for tekniske integrasjoner via API, gjør dette Wallester til et sterkt alternativ for både små og store selskaper.