Fordelsprogrammet Spenn har til nå vært et lojalitetsprogram knyttet til flyselskapet Norwegian og hotellkjeden Strawberry. Nå blir dagligvaregiganten Reitan Retail en del av denne eksklusive klubben. Hva betyr dette for forbrukere generelt og for oss som jager etter de fordelene vi kan få?

Et samarbeid mellom Strawberry, Norwegian og Reitan Retail

Nyheten ble kjent på tirsdag i forrige uke gjennom pressemeldinger fra toppsjefene Petter Stordalen (Strawberry), Geir Karlsen (Norwegian) og Ole Robert Reitan (Reitan Retail).

I all enkelthet går avtalen ut på at når Reitan nå kommer inn på eiersiden, vil de kontrollere en tredjedel hver. Det blir dermed en gyllen triangel av fly, hoteller og retail.

Reitan Retail består av en rekke selskaper og merkevarer, herunder Rema 1000 Norge, Rema 1000 Danmark, 7-Eleven, Narvesen, Uno X og Pressbyrån.

Dette er spenn

I henhold til Norwegians hjemmeside er spenn en fordelsvaluta som ble opprettet i forlengelsen av deres tidligere cashpoints til flyreisende, I november i fjor presenterte de Spenn i samarbeid med Strawberry. Spenn avløste da også Strawberrys tidligere fordelsprogram.

Du kan dermed både tjene og bruke spenn på en rekke tjenester fra begge selskapene. Det gjelder selvfølgelig basistjenestene som hotellrom og flybilletter, men også tilknyttede produkter som setereservering og mat i hotellrestauranten.

Hvor mye spenn du tjener på ditt forbruk varierer etter hvilken tjeneste du betaler for. Som et utgangspunkt kan vi nevne at du får 1 spenn per 10 kroner du bruker på low fare billetter på Norwegian og 3 spenn per 10 kroner du bruker på hotellrom.

Kredittkortet Strawberry Mastercard gir også spenn-poeng ved bruk. Andre kjente merkevarer knyttet til Spenn-programmet i Norden er Samsung, Adidas, Hurtigruten, Homely, Bli Vakker og Villoid.

Hva skjer med Spenn etter Reitans inntreden?

Det er tydelig at det er store forventninger fra alle partene. Ettersom alle tre selskapene opererer over hele Norden og Baltikum, ligger alt til rette for i fellesskap og ta for seg betydelige markeder.

For forbrukere kan det også være greiere å kun forholde seg til et fordelsprogram innen alle nisjene i stedet for å holde styr på flere forskjellige. Det forhindrer likevel ikke at man må lese seg godt opp på vilkår for inntjening og bruk da det varierer mellom ulike varer og tjenester.

Planen er å gradvis rulle ut retail i tilbudet. De starter med Reitan-gruppens norske merkevarer fra årsskiftet 2025-2026.

Espen Jacobsen

Espen er en av disse som skriver om kredittkort for Kortio med fryd og glede. Han kan til tider ha litt vanskelig for å begrense seg, ettersom dette er for ham et utømmelig emne. Den delen av informasjonen som er mest interessant for leserne må derfor møysommelig siles ut.

Sist oppdatert: 2025-05-07