Flere titusener av nordmenn blir utsatt for ID-tyveri hvert år. Dette kan ha store påvirkninger på din økonomi. Vi går gjennom hva det innebærer å bli utsatt for ID-tyveri, samt kommer med tips til hvordan du reduserer risikoen for å bli et offer for ugjerninger.

I 2022 beregnet Skatteetaten at omkring 150 000 nordmenn ble utsatt for ID-tyverier i løpet av en toårsperiode. Dette tilsvarer 3,4 % av befolkningen. I tillegg sier Økokrim at tallet mest sannsynlig er enda høyere, ettersom flere velger å ikke anmelde tyveriet.

Hva er ID-tyveri?

ID-tyveri betyr at noen skaffer og benytter din identitet for å begå økonomisk svindel, bedrageri eller annen kriminalitet. Eksempler på ID-tyveri er at noen kjøper varer, åpner en bankkonto eller søker om et kredittkort ved bruk av en annens identitet. 

Det finnes mange former for ID-tyveri der svindleren kan ende opp med å profittere på din bekostning. Her er noen ulike grep gjerningspersoner kan bruke din identifikasjon til å tjene penger:

  • Svindleren kan bestille varer på nett som blir levert til et utleveringssted. Deretter plukker hen opp varen ved bruk av falsk legitimasjon.
  • Med tilgang til passord på sosiale medier, kan svindleren sende desperate meldinger til venner og familie og be om å overføre penger. 
  • Svindleren kan «skimme» kortet ditt, som betyr at personen stjeler kortinformasjonen  med hensikt om å kjøpe ting eller ta ut penger. Dette kan skje i minibanker, ubemannede kortterminaler eller ved å bruke falske kortterminaler.  

Sistnevnte begynner derimot å bli mindre og mindre utbredt. Det er fordi nye kredittkort og debetkort tar i bruk teknologi som gjør det vanskeligere å stjele kortinformasjonen.

Hva gjør du hvis du utsettes for ID-tyveri?

Hvis du mistenker at du har blitt utsatt for ID-tyveri, bør du først kontakte banken eller kredittgiveren så fort som mulig. Jo raskere du reagerer, desto mindre er risikoen for økonomisk tap. Om noen forsøker å skaffe et kredittkort eller ta opp et lån i ditt navn, vil dette vises frem i kredittopplysningen fra kredittbyrået når banken utfører en kredittvurdering

Deretter bør du anmelde saken til politiet, helst så raskt som mulig. For å gjøre dette fyller du ut anmeldelsesskjemaet som du finner på denne siden, og leverer anmeldelsen til din nærmeste politistasjon. 

Vi i Kortio utfører aldri en kredittopplysning ettersom vi ikke utsteder kredittkort. Vi er kun en formidlingstjeneste, og ingen kortutgiver. 

Hva gjør du hvis du utsettes for ID-tyveri?

Ikke betal for faktura du ikke kjenner igjen

Har du mottatt en faktura du ikke kjenner igjen? Da bør du undersøke fakturaen på forhånd, for å forsikre at det ikke er et forsøk på svindel. Om du ikke har bestilt eller kjøpt noe, skal du heller ikke betale. Ved å ikke betale for fakturaen, ligger bevisbyrden hos selskapet som må bevise at du faktisk har handlet fra dem.

Slik reduserer du sjansen for ID-tyveri

Selv om det ikke er mulig å beskytte seg 100 % mot ID-tyveri, finnes det tiltak du kan ta for å redusere risikoen:

  • Vær oppmerksom på uvanlige kredittsjekker: Hvis det gjøres en kredittsjekk i ditt navn, skal du få tilsendt en kopi av forespørselen fra kredittopplysningsbyrået. Hvis du mottar en slik kopi uten å ha søkt om kreditt, kan det være et tegn på at noen forsøker å bruke identiteten din.
  • Bruk BankID med forsiktighet: Aldri identifiser deg via BankID hvis du blir oppringt, med mindre du er helt sikker på at alt er som det skal. Telefonbedragere kan utgi seg for å være fra banken eller en offentlig myndighet, men egentlig vil de prøve å få tilgang til kontoen din ved at du godkjenner med BankID. Om du er usikker på om banken ringer, kan du legge på og ringe tilbake til banken selv for å forsikre deg om at du snakker med rett person. 
  • Unngå å handle på mistenkelige nettsider: Sjekk nettbutikkens omdømme ved å google butikken og lese anmeldelser. Hvis du føler deg usikker, kan du vurdere å bruke et virtuelt kredittkort som kun er gyldige for ett kjøp. På denne måten blir det mindre risiko selv om kortopplysningene skulle komme på avveie.
  • Sperr deg for uønsket adresseendring hos posten: Mistenker du urettmessig endring av adresse, kan du kontakte posten og sperre deg for uønsket adresseendring. Da kan du ikke bruke postens nettjeneste før du melder omadressering på et postkontor.  
  • Frivillig sperre av kredittsjekk: Du kan også be om en frivillig sperre hos kredittopplysningsbyråene. Dette hindrer at noen tar opp lån i ditt navn. 

Antall ID-tyverier øker, mens færre saker blir oppklart

Ved å ta disse forholdsreglene kan du redusere risikoen for å bli utsatt for ID-tyveri. Det er svært viktig å ta forholdsregler, spesielt ettersom relativt få saker faktisk blir oppklart. TV2 har hentet tall fra Riksadvokaten, som viser at færre ID-tyverier blir oppklart nå enn tidligere. I 2017 ble 17 % av alle saker som ble anmeldt løst, mens i 2023 var dette tallet redusert til kun 12 %. 

– Vi kan ikke leve med en situasjon hvor ni av ti ID-krenkelsessaker i Norge blir henlagt, sier Holm Lønseth, Høyres justispolitiske talsperson, til TV 2.

I tillegg til å følge tipsene ovenfor, kan et alternativ være å skaffe et kredittkort med ID-tyveriforsikring. Da vil du få assistanse og juridisk bistand hvis du utsettes for ID-tyveri. Da øker sjansen for at saken blir oppklart, samtidig som det er en større sjanse for at du blir kompensert for et eventuelt økonomisk tap.

Kim

Kim har en bred forståelse innen økonomi og finans. Hans ekspertise gjør ham til en god match for Kortio, hvor han produserer nyttig innhold av høy kvalitet til våre lesere. Kim ønsker å bryte de negative assosiasjonene til kredittkort og veilede hvordan valg av riktig kredittkort kan være et positivt tilskudd i økonomien.

Publisert: 2024-10-14