Setter du opp en frivillig kredittsperre er det praktisk umulig for banker og finansieringsselskaper å kredittsjekke deg. Dette kan være smart for å forebygge identitetstyveri eller for å begrense pengebruken. Les om fordelene med kredittsperre og hvordan du legger inn samt opphever sperringen hos Experian og andre kredittopplysningsbyråer.
Ved å sette en kredittsperre vil det ikke være mulig for banker eller forsikringsselskaper å hente kredittopplysninger om deg og din økonomi. Sperringen tilsier at selskapene ikke kan innhente opplysninger som inntekt, gjeld, betalingsanmerkninger etc.
Det finnes to ulike typer kredittsperre:
For å opprette en kredittsperre, kan du enten kontakte et av kredittopplysningsbyråene eller gjøre det selv inne på byråenes nettsider. Slik går du frem for å legge inn en kredittsperre hos Experian:
Det er gratis å opprette en kredittsperre. Du følger akkurat samme oppskrift om du ønsker å oppheve kredittsperren. Dette kan du gjøre når som helst.
Kredittopplysningsbyråene krever at du logger inn med BankID. Dersom du ikke har det, bør du kontakte byrået direkte for hjelp med å sette opp kredittsperre.
Om du legger inn en kredittsperre på deg selv, vil hverken du eller andre kunne bestille et nytt kredittkort, søke om lån eller tegne nye abonnementer på ditt navn. Det kan være flere grunner til at du bør legge inn en frivillig kredittsperre, som blant annet:
I Norge er det totalt fire kredittopplysningsbyråer som har konsesjon for å utføre kredittsjekker hos privatpersoner. Hvis du ikke ønsker at noen skal utføre kredittsjekker av dem, bør du sette opp kredittsperre hos alle byråene. Det gjelder følgende:
Kredittsperre utføres på liknende måte som hos Experian, som forklart ovenfor. Samme prosess gjelder for selvstendig næringsdrivende, bare at det er langt flere byråer å forholde seg til.
Har du havnet i økonomiske vansker og bruker kredittkort som en utvei, kan det være lurt å vurdere frivillig kredittsperre. På den måten begrenser du deg selv fra impulskjøp. Du har så klart muligheten til å fjerne kredittsperren. Men ved å sette opp en barriere, gjør du det vanskeligere å følge fristelsens vei.
På generellt grunnlag fraråder vi personer med høy gjeld eller økonomisk ustabilitet å ta opp kreditt. Kredittsperren vil derfor kunne være et trygghetsnett for din fremtidige økonomi.
Når du inngår en avtale som innebærer at du får en vare eller tjeneste på forhånd, vil selskapet du kjøper varen/tjenesten fra utføre en kredittsjekk av deg. Dette kan være i forbindelse med tegning av strømavtale, forsikring eller mobilabonnement eller ved søk om forbrukslån eller kredittkort.
Dette bør du være obs på før du setter opp en kredittsperre. For du vil ikke kunne tegne et nytt mobilabonnement uten at selskapet utfører en kredittsjekk av deg i forkant. Om du allerede har satt opp en sperre, kan det være lurt å oppheve den i perioden du tegner en ny avtale (som er forsvarlig i forhold til din økonomi).
Selskapet er pliktig til å gi beskjed om at de henter opplysninger om deg. Du vil få en mail og/eller melding fra kredittopplysningsbyrået de benytter seg av.
Mottar du en melding om at en kredittsjekk er blitt utført, bør du sjekke at sjekken samstemmer med noe du har søkt om. Dersom det viser seg at et selskap utfører en kredittsjekk for en vare/tjeneste du ikke har søkt om, bør du kontakte selskapet og forklare situasjonen. På den måten kan du unngå å bli utsatt for identitetstyveri.
Kim har en bred forståelse innen økonomi og finans. Hans ekspertise gjør ham til en god match for Kortio, hvor han produserer nyttig innhold av høy kvalitet til våre lesere. Kim ønsker å bryte de negative assosiasjonene til kredittkort og veilede hvordan valg av riktig kredittkort kan være et positivt tilskudd i økonomien.