De fleste bank- og kredittkort har en CVC-kode. Her lærer du hva koden er, og hvorfor den er så viktig.
Når du handler på nettet, bli du vanligvis bedt om å oppgi en CVC-kode, også kalt en Card Verification Code. CVC-koden er vanligvis en tresifret sikkerhetskode som du finner på baksiden av de fleste bank- og kredittkort. På eldre kort finner du normalt tallene i signaturfeltet. På nyere kort står tallene alene og kan være merket med «Security Code», for eksempel. Er det mer enn tre tall i tallrekken, er det de tre siste tallene som utgjør koden.
American Express har lenge benyttet 4 sifre som sikkerhetskode. I tillegg er koden plassert på forsiden av kortet, og ikke på baksiden.
Du må taste inn den synlige CVC-koden når du handler på nettet. Skal du betale varer og tjenester online med kort, må du legge inn korteierens navn, kortnummer og utløpsdato. I tillegg blir du ofte bedt om å taste inn CVC-koden.
CVC1 var den første sikkerhetskoden for bank- og kredittkort. Den ble lagret i kortenes magnetstriper. CVC2 er den synlige koden på kortets for- eller bakside. CVC3 er lagret i chipen på nyere kort.
CVC-koden reduserer muligheten for at kortet ditt blir misbrukt. Når du handler på nettet, er det ikke mulig å kontrollere magnetstripen eller chipen på kortet ditt. For å bøte på dette, må du taste inn sikkerhetskoden manuelt i stedet. Koden bekrefter at korteieren har det fysiske kortet i sin besittelse. Den gjør det umulig for andre å misbruke kortet hvis de kun har kortnummeret, for eksempel.
Du må beskytte CVC-koden like godt som PIN-koden. Her er noen tips:
CVC er en forkortelse for det engelske card verification code. Koden har forskjellige navn, avhengig av hvilket betalingsnettverk kortet benytter:
Selv om koden har forskjellige navn, er funksjonen den samme.
CVC-koder er ikke en tilfeldig tallrekke med numre hentet ut av løse lufta. Når banker og kredittselskap skal lage koden, bruker de flere ingredienser, slik som:
Ingrediensene kjøres gjennom krypterte algoritmer som produserer den endelige koden.
Bengt har allsidig erfaring som gjør ham til en god match for Kortio. Han har både erfaring fra finansnæringen og media. En av de første jobbene hans var i en bank. Han har også lang erfaring med å produsere innhold om privat økonomi.